Det var väldigt längesen som jag var i Hörsal 3 på Ekonomikum i Uppsala. I denna sal har jag sprungit på ett stort antal föreläsningar under min studietid på juristprogrammet. Det var därför riktigt nostaligiskt att komma tillbaka och se att ingenting har förändrats. Salen ser ut som förut och likaså de grupper av studenter som halvtrötta bänkat sig vid borden i korridorerna för att plugga i grupp. Varför jag var där? Jag skulle tillsammans med fyra andra jurister, som alla jobbat 4-5 år efter examen, föreläsa för studenterna på termin ett om arbetslivet. Jag har berättat om alla mina jobb jag haft, vad jag gjorde på jobbet, hur jag fick jobbet och hur jag tog mig vidare. Studenterna lyssnade på helspänn och ställde många frågor, både under föreläsningen och efteråt. Det var väldigt roligt att göra detta. I tre timmar höll vi på och tiden bara flög iväg. Det är kul att kunna hjälpa till och ge de ängsliga studenterna en inblick i det arbetsliv som väntar, så det vet varför de pluggar. De ska veta att allt ordnar sig för alla, men man måste kämpa för det. Ingenting gär gratis här i livet.
2012-03-23
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Du var helt klart roligast att lyssna på och hade en spännande historia! Önskar dig lycka till med allt!
Anonym: Tack så mycket! Det var väldigt roligt att få berätta för er om mina arbeten!
Skicka en kommentar